Stres a dieta

Jednym z największych zagrożeń współczesnego świata jest stres. Ciągłą pogoń za pracą, pieniędzmi, sukcesami, życie pod presją (Czy wystarczy do pierwszego? Czy nie zwolnią mnie z pracy?), złe nawyki żywieniowe, życie w ciągłym pędzie i bez chwili refleksji – wszystkie te czynniki są idealną pożywką dla stresu. A stres nie tylko rujnuje nasze życie psychiczne, ale także fizyczne i może być powodem poważnych chorób, a w skrajnych przypadkach nawet i śmierci. Jak więc sobie z nim radzić? Jednym ze sposobów jest próba korzystania z diety antystresowej. Istnieją bowiem produkty, które mogą pomóc zwalczyć stres, a przynajmniej w dużym stopniu go ograniczyć.

Trzeba wiedzieć, że stres związany jest z uwolnieniem hormonów stresowych, np. adrenaliny i noradrenaliny, hormonów tarczycy czy glikokortykosteroidów.  Dzięki niemu poprawia się wydolność fizyczna, człowiek staje się bardziej odporny na ból, ale u wielu osób skutkuje również nadmiernym apetytem, który zaspakajany jedzeniem byle czego, w dużych ilościach i bez większej refleksji. To z kolei może doprowadzić do wielu chorób, np. otyłości czy problemów z sercem. Co należy więc jeść, żeby stres zdrowo zwalczać?

Aby pomóc zwalczyć stres przyda się pokaźna dawka serotoniny (tzw. hormon szczęścia), którą może zapewnić np. porcja ciepłej owsianki, pełnoziarniste pieczywo, płatki i makarony. Innym, popularnym sposobem, na radzenie sobie ze stresem jest jedzenie czekolady. Oczywiście pomaga ona w osiągnięciu wyższego poziomu serotoniny, jednak trzeba pamiętać, że skutek ten jest tymczasowy i dosyć szybko poziom tego hormonu poważnie spada, co może spowodować jeszcze gorsze samopoczucie, niż przed zjedzeniem czekolady.

Ważnymi elementami diety antystresowej są także owoce, w tym np. świeża pomarańcza, w której zawarte jest dużo witaminy C, która z kolei pomaga obniżyć poziom hormonu stresu, a na dodatek wzmacnia układ odpornościowy. Innymi czynnikami, które pomagają zwalczać stres jest magnez, a duże jego dawki można uzyskać jedząc szpinak, soję, łososia, a także potas, którego dużo znajduje się w pomidorach. W zwalczaniu stresu pomagają też wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, których dużo jest w łososiu, tuńczyku i innych rybach.

Jeśli chodzi o poszczególne typy składników, które są pomocne przy zwalczaniu stresu, to najważniejsze są witaminy z grupy B, a szczególnie B6 i B12, a także kwas foliowy, ponieważ odpowiadają one za dobrą pracę układu nerwowego i pomagają zwalczać napięcia. Inne czynniki to magnez, mangan, wapń, selen oraz wspominane tłuszcze omega-3.

Warto także więcej dowiedzieć się o oleju kokosowym: Olej kokosowy cała prawda

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce dzięki następujacym słowom kluczowym:

Comments are closed.